סכנה נוספת בקורוזיה!

והי עובדה ידועה כבר שנים רבות כי הסכנה בקורוזיה נעוצה בכך שהיא מסכנת את המבנים עליהם היא משפיעה. הדבר רלוונטי במיוחד בתעשייה הימית בה כשלים חומריים מובילים לדליפות ובעיות דומות. כעת, סכנה חדשה אורבת בפתח.
קורוזיה גלוונית, קורוזיית נקיקים וסוגים אחרים של קורוזיה הם אלקטרוכימיים מטבעם ומעוררים זרמים קטנים אשר זורמים בין האזורים שעברו תהליך קורוזיה, דרך החומר והאלקטרוליט הסובב אותו. בכדי להיאבק בתופעה, ניתן לכפות זרם חשמלי נגדי בתהליך שנקרא הגנה קתודית. במקרים רבים, זה מוביל אפילו לזרם גדול יותר שעובר בחומר ובאלקטרוליט הסובב אותו.

כאן הבעיות מתחילות. זרמים חשמליים מעוררים פוטנציאלים חשמליים, ואת זה אפשר למדוד. אם צוללת, לדוגמא, מייצרת זרם חשמלי בגוף הכלי ובפרופלור, אז ישנו פוטנציאל חשמלי די גדול שאפשר להשתמש בו בכדי לגלות את הצוללת ואפילו להפעיל מוקש. זה הרבה יותר מסובך עבור הפרופלור המסתובב של הצוללת, אשר מווסת את הסיגנל.
מה לעשות? פתרון אחד הוא להפסיק את תהליך ההגנה הקתודית כאשר הצוללת נמצאת באזור עם סכנה אפשרית. אך זה לא יעבוד כאשר לתהליך הקורוזיה בפני עצמו יש פוטנציאל חשמלי שאותו ניתן לגלות.
דיויד שייפר מאוניברסיטת דואיסבורג-אסן בגרמניה, מבצע סימולציות של הפוטנציאל החשמלי מתחת למים של צוללות, בשם המרכז הטכני לספינות ולנשקים ימיים. ע”י שימוש ב- ®COMSOL Multiphysics הוא וצוותו יכלו לבנות סימולציה של האותות ולמצוא כי ניתן להפעיל הגנה קתודית בעוצמה מסוימת של זרם חשמלי, ולהשיג תוצאה של אות פחות בולט מאשר זה שמתרחש בקורוזיה.

קראו בהרחבה על המחקר המעניין בסיפור המשתמש “צוללות: הגנה מפני קורוזיה או חשיפת האויב?” במגזין ®COMSOL Multiphysics עמוד 67

cancer-hypothermia

אונקולוגיה היפרתרמית: היפרתרמיה לטיפול בסרטן טמפרטורות גבוהות יכולות להיות מנוצלות לטובת הרס של תאים סרטניים, כשיטה לטיפול בסרטן הידועה כ- "אונקולוגיה היפרתרמית". על אף העובדה כי הרעיון מאחורי שיטות טיפול אלו קיים כבר זמן מה, רק לאחרונה נמצאו כלים חדשים והעברה מדויקת...

car-batteries

מדוע בטריות הרכב מתפקדות בצורה דלה במזג אוויר חורפי? הנעת הרכב בבוקרו של יום חורפי עשויה להיות חוויה לא נעימה כלל אם לא היינו פרואקטיביים בלילה שלפני. כאשר אין באפשרותנו להדליק את המנוע, לרוב האשמה נופלת על הבטריה. מדוע הבטריה יותר רגישה משאר התהליכים ברכב? התשובה...

frenle-performance

תוצאותיו של מודל של בחינת ביצועים עולות בקנה אחד עם חוקי פרנל האם אי פעם תהיתם מדוע שייטים מרכיבים משקפי שמש מקוטבות (Polarized)? זאת כיוון שקרני השמש המשתקפות מהמים בעיקר מקוטבות בכיוון אחד, ומשקפי שמש מקוטבות יחסמו את רכיב האור החוזר, ובדרך זו מפחיתים את הסינוור....

baseball-serving

הפיזיקה שמאחורי הגשות הבייסבול - אפקט מגנוס, שדרת המערבולות של פון קרמן ועוד מגישים מקצוענים בבייסבול מסוגלים לגרום לכדור לנוע שמאלה, ימינה, למטה, ואפילו למעלה (בערך) על מנת שיחלוף על פני החובט של הקבוצה היריבה. הפיזיקה שמאחורי התהליך יכולה להיות מוסברת ע"י אפקט...

חקירה מתחת לפני האדמה עם אנליזה פורואלסטית המודל של מגדל פיזה

חקירה מתחת לפני האדמה עם אנליזה פורואלסטית*! המודל של מגדל פיזה המגדל הנטוי של פיזה נחשב לאחד מסימני הנוף המפורסמים ביותר בעולם, למרות שסביר להניח כי מהנדסים גיאוטכניים רואים אותו יותר ככשל בניה. בכדי למנוע את אותו גורל לנטייה מתמדת, יהיה נכון לבצע אנליזה בכדי לחזות...

crosstalk-airplan

מסמלצים את תופעת ה- Crosstalk של אנטנות במטוס! בעולם בו מערכות התקשורת בכלי טיס הופכות מורכבות יותר ויותר, לעיתים קרובות ניתן למצוא מספר אנטנות הממוקמות באותו המטוס. הדבר יוצר תופעה הנקראת "ערב דיבור", Crosstalk באנגלית, הפרעה באותות אשר זולגים מקו אחד למשנהו, דבר...