Error: Contact form not found.
חוקרי קונצרן פיאט משתמשים ב- ®COMSOL Multiphysics כדי לפתח צלעות קירור יעילות לסוללות ליתיום – יון עבור רכבים חשמליים והיברידיים
בהתחשב במחזור הפיתוח הארוך של כלי רכב, יצרני רכבים חייבים לתכנן את הדגמים הבאים שלהם הרבה זמן מראש. וכאשר הרגולציות הולכות וגדלות וכך גם מחירי הדלק בעולם, ניתן לצפות כי מכוניות חשמליות והיברידיות יתפסו יותר נתח שוק ויהיה אטרקטיביות יותר.
במרכז המחקר של פיאט, צוות הפיתוח עובד על פיתוחם של רכבים חשמליים והיברידיים הפועלים על סוללות ליתיום – יון. לפיאט ישנם מספר משאיות קלות שנוסעות על חשמל, והיישום הבא הינו גרסא חשמלית של דגם פיאט 500, אשר מיועד לשוק האמריקאי.
פיאט לא אחראית על ייצור תאי סוללות הליתיום, אך כדי להפעיל רכב היא צריכה לדחוס לפחות 100 כאלה לתוך אריזה אחת שצורכת 350 וולט. בנוסף היא חייבת לספק קירור מספיק בעוד שהיא משאירה את מארזי הסוללה קטנים וקלים ככל האפשר. כיוון שתאי הסוללות מקושרים אחד לשני, אם תא אחד לא פועל כהלכה עקב בעיות חום, יש לכך השפעה שלילית על כל החבילה.
חשוב מאוד שמקסימום הטמפרטורה בין תאי הסוללות לא יעלה על 5 מעלות צלסיוס. מעבר לכך, אם טמפרטורת החבילה הכללית נמוכה מדיי, זה מגביל את הטעינה שניתן לקבל מהסוללה. אם היא גבוהה מדיי, ישנה כמובן הסכנה של התחממות יתר, עשן, ובמקרה הגרוע שריפה.
בסוללות מסוג זה, חום מופק הן ע”י חימום ג’ול והן ע”י תגובות כימיות, אותם קובעים מהביטוי שתלוי בצפיפות הנוכחית. במהלך התכנון, מפתחי פיאט מעדיפים קירור ע”י זרימת אוויר, ומשתמשים בתוכנת ®COMSOL Multiphysics כדי לחקור את תפוצת השטח.
המודל של פיאט ב- ®COMSOL Multiphysics מחלק כל משטח של תא סוללה לתשעה אזורים, אשר מתאימים לצימודים התרמיים על התא עצמו. החוקרים בודקים את תפוצת הטמפרטורה בשיעורי פריקה וטעינה שונים ומוודאים שהמודל קונסיסטנטי עם המציאות, כפי שנמדד ע”י צימודים תרמיים ומצלמות אינפרא אדום.
החוקרים מצאו כי התוצאות היו בטווח מדידות של 1 מעלות צלסיוס. עם אינפורמציה כזו וביטחון במודל של ®COMSOL, החוקרים יכולים למצוא נקודות חמות על תא הסוללה וכן לחקור את תפוצת הטמפרטורה הפנימית שלו. דבר זה מספק אינפורמציה חיונית אשר לא ניתן להשיג בדרכים אחרות בשל הקושי לקבוע צימודים תרמיים במארזי סוללות וקבלת תוצאות אמינות.